תרומה לחג החנוכה

מערכת שורש  ו כסליו, תשפא  11/22/2020

בין טיפות הגשם נכנס לו חג החנוכה להוסיף לנו אור בימים הקרים. את חג החנוכה חוגגים במשך שמונה ימים שלמים עם סופגניות מלאות בכל טוב, משחקי סביבון ועוד מגוון מנהגים האופייניים לחג
.......................

תרומה לחג החנוכה

צילום: freepik

למה חוגגים את חג החנוכה?

ניצחון המלחמה

מלחמת היוונים במכבים נראתה כהפסד מראש 'מעטים מול רבים'. סיבה מרכזית לחג החנוכה היא זכירת נס הניצחון של המכבים מול האימפריה היוונית הגדולה, הניצחון מסמל את גבורת ישראל על אויביו והכל בעזרת הקב"ה.

חנוכת המקדש

היוונים הכירו בחשיבות בית המקדש לעם ישראל ולכן במהלך המלחמה הם טמאו אותו וכאשר עזבו הייתה חגיגה ענקית, החשמונאים טיהרו את בית המקדש וחגגו את חנוכת המקדש והמזבח במשך שמונה ימים שקבעו אותם כחג לדורות הבאים.

שתי סיבות נוספות לחג החנוכה שלא מוכרות לכולם

סוף מסיק השמן

בסוף מסכת ביכורים קובעת המשנה שחנוכה הוא סוף זמן הבאת הביכורים. באותה תקופה הפירות היחידים הראויים לתת מהם ביכורים הם זיתים כיוון שמסיק הזיתים בארץ הוא בתחילת החורף וכך גם כיום.

השלמת המשכן

על פי המדרש מלאכת עבודת המשכן שבנה משה במדבר הושלמה בתאריך זה – כ"ה בכסלו ולמרות שחנכו אותו בראש חודש ניסן זמן סיום הקמתו היה באותו יום ולכן זכה לפיצוי וחנוכת בית המקדש השני היה באותו יום.

תרומה לחג החנוכה

היוונים היו נחושים לכפות על היהודים את הערכים שלהם במקום שמירת התורה והמצוות וזה עבד להם! היהודים שהחלו להתנהג כמו יוונים נקראו 'מתייוונים'. לאחר התבוסה במלחמה היה צורך להנחיל בעם שוב ערכים של תורה ולכן נהוג לחלק מעות (דמי חנוכה) לילדים ומהם להפריש מעשרות. זה זמן ללמד את הילדים ולחנך אותם להרבות בצדקה ומעשים טובים שזו דרכה של התורה.

מה אפשר לתרום?

בזמן בית המקדש האדם היה תורם מהרכוש שלו, לרוב זה היה התבואה והצאן, כיום אפשר לתרום כסף - עשרה אחוז מהרווח (ממשכורת וכל הכנסה אחרת) ואפשר לתרום גם מוצרים למאכל.

כל תרומה לחג החנוכה עושה חסד עם המקבל ומקנה לנותן את ערכי התורה והמצוות, לכן חושב לתרום במיוחד בחג זה.